środa, 7 czerwca 2017

"Zjawa z przeszłości" - Jorunn Johansen

"Zjawa z przeszłości" to pierwszy tom najnowszej sagi "Czas milczenia" Jorunn Johansen (słynnej autorki "Tajemnicy wodospadu"). Po przeczytaniu tytułu moją pierwszą myślą było, że bohaterka będzie zmagać się ze złymi duchami przeszłości; czymś co się wydarzyło, ale nie daje o sobie zapomnieć. Jak było naprawdę? Przekonajcie się sami!

Wyświetlanie Czas milczenia_tom (1).png


OPIS:

"Miłość, intrygi, podejrzenia, morderstwa.

Dramatyczne losy trzech kobiet, które w niezwykły sposób będą się ze sobą splatać.

Okolice Kongsvinger, rok 1855

Siedemnastoletnia Andrine Tronvik mieszka w skromnym wiejskim gospodarstwie wraz z rodzicami i starszym bratem. Pewnego dnia w jej życiu zachodzi wielka zmiana: Andrine dostaje posadę służącej w domu pewnej bogatej wdowy. Zupełnie nieoczekiwanie dziewczyna dowiaduje się, że jej matka pochodzi z majętnego rodu, choć od lat wraz z mężem żyje w bardzo skromnych warunkach. Jednak kobieta milczy na temat swojej przeszłości.
Czy młodziutka Andrine dowie się, kim właściwie jest? Czy będzie miała szansę poznać dziadków? I dlaczego mama przestrzega córkę, by nie szukała rodziny?"



Główną bohaterką jest Andrine Tronvik - młoda, pracowita, ciekawska świata dziewczyna. Uwielbia patrzeć na niebo siedząc na dachu oraz jeździć konno - to raczej nie przystoi damie w tych czasach? No cóż... mówi się trudno. Pracuje u zamożnej wdowy jako pomoc domowa. Jaką rolę w jej życiu odegra Isak - brat drugiej służącej? 
Dodatkowo nasza bohaterka widzi duchy - pierwszy raz zobaczyła swojego dziadka na cmentarzu i od tamtej pory starała się unikać tego miejsca jak tylko się da. W końcu nie ma nic miłego widzieć zjawę kogoś kto już nie żyje, tym bardziej jeśli tej osoby się nigdy na oczy nie widziało.


Dużą rolę odegra także Stina Johansen - narzeczona Olego Pedersena; córka Alberta - bratanka wdowy, u której pracuje Andrine. Rozkapryszona, wymagająca dziewczyna; jest pewna, że dostanie wszystko czego zapragnie, jednak ma swój rozum. Szalenie zazdrosna o swojego przyszłego męża, gdy zauważa, że Ole rozmawia ze służącą zaczyna podkładać jej kłody pod nogi; robi wszystko, aby uprzykrzyć jej życie. Jak to się zakończy? 

Ciekawe są również losy Josefiny i jej brata Isaka (którym (mimo, że to "tylko" książka) współczuje losu rodziców) , Kari, a także rodziców Andrine. 

Rodzina Tronvik skrywa wiele tajemnic. Czy wszystkie zostaną odkryte przez bohaterkę? Lub czy chociaż będzie na drodze do ich odkrycia? 

Książka jest dość ciekawie napisana - dynamiczna akcja, miłosne sceny, tajemnicze intrygi i zagadki przeszłości sprawiają, że czyta się ją jednym tchem. Dodatkowym atutem jest porządnie "przeprowadzona" fabuła oraz szansa na poznanie dawnego, norweskiego życia.

 Podoba mi się to, że Andrine potrafi (stara się) poradzić sobie w każdej sytuacji. Nie czeka, aż jakiś mężczyzna ją wyręczy ze wszystkich obowiązków i zadań. Postać tej bohaterki przełamuje utarte schematy kobiety, która oparcia szuka u mężczyzny, nie umiejąc samej przejść przez trudne problemy. Pokazuje, że My, Kobiety w dużym stopniu jeśli tylko chcemy potrafimy być nie zależne, i jeśli będzie nam zależało to postaramy się znaleźć wyjście z każdej sytuacji. 

Ogółem nie przeszkadza mi to, że co niemal chwilę przeskakujemy do innej narracji, choć wolę jak książka skupia się na życiu jednego bohatera. Jednak wiem, że bez tego "przeskakiwania" historia nie miałaby sensu i stracilibyśmy wiele, istotnych informacji. 

Szata graficzna okładki też jest "całkiem, całkiem", w jakiś swoisty sposób utrzymuje tę tajemniczą aurę zagadek. 

Zdradzę Wam, że pod koniec książki na brzegu rzeki znaleziono zwłoki dwóch osób. Kogo? Dlaczego te osoby nie żyją? Tego musicie dowiedzieć się czytając książkę - mam nadzieję, że Was zaciekawiłam :)

Do zamawiania prenumeraty ponownie zapraszam TUTAJ ! ! !

Za możliwość przeczytania książki dziękuje Wydawnictwu Ringier Axel Springer.

A do Was mam pytanie. Za 100 punktów. Jaką sagę norweską przeczytaliście w całości i dlaczego Wam się podobała (lub nie podobała) ? Odpowiedź uzasadnij. Postaram się wyłonić najciekawsze odpowiedzi i je docenić ;) 

/isihambi

8 komentarzy:

  1. Kurcze zaciekawiłaś mnie tą książką, będę musiała sobie ją zapisać i znaleźć :))
    Saga o Ludziach Lodu to była jedna jedyna długa saga którą czytałam, i tak się na całego wciągnęłam, później przeczytałam ją jeszcze raz i za każdym razem robiła na mnie wrażenie, świetnie napisana, trzymająca w napięciu, wręcz "połykała" kolejny tom, żeby jak najszybciej dowiedzieć się co było dalej :))

    OdpowiedzUsuń
  2. jedyna saga skandynawska którą przeczytałam to Saga o Ludziach Lodu (pomijając 3 ostatnie książki była fenomenalna).
    Ile tomów będzie miała saga Czas milczenia? bo zaintrygowałaś mnie pierwszym tomem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystkiego możesz dowiedzieć się w poprzednim poście, gdzie zapowiadałam tę sagę :) Jest tam również link do zamówienia prenumeraty :) Saga łącznie będzie liczyć 60 tomów :)

      Usuń
    2. dzięki, poczytam sobie wcześniejsze posty

      Usuń
  3. Według mnie bardzo przyjemna książka. Z niecierpliwością czekam na kolejny tom. :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Już zarezerwowałam w bibliotece. Jest niestety spora kolejka do takich nowości.

    OdpowiedzUsuń
  5. Przyznam, że lubię czytać kryminały, ale nie udało mi się jeszcze przebrnąć przez żadną sagę norweską (czy w ogóle skandynawską). Dlaczego? Zapewne dlatego, że trudno jest zdobyć ich egzemplarze w takiej kolejności, czy czytać je chronologicznie.
    Może kiedyś się skuszę na przeczytanie jakiejś, jeżeli znajdę w miarę krótką ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Planuję przeczytać Sagę o Ludziach Lodu

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Miliony książek, miliony pomysłów , Blogger