środa, 14 czerwca 2017

Introligatorskie oprawy w książkowym świecie - HIT CZY KIT?

Zapewne patrząc na tytuł wiecie już o co będzie chodziło w tym poście. Jednak dla nie wtajemniczonych (czyli takich jak ja jeszcze niedawno) pierwsze akapity poświęcę na wytłumaczenie co, gdzie i jak.

Co to jest introligatorstwo ?

Introligatorstwo – rodzaj rzemiosła lub dział przemysłu poligraficznego zajmujący się oprawianiem druków, czyli wykańczaniem materiałów schodzących z maszyny drukarskiej

Czym zajmuje się introligator

Introligator to osoba, która zajmuje się ręcznym oprawianiem różnych książek  oraz zdobieniem opraw (głównie zabytkowych). Tworzy ona również oprawy, które widzicie na zdjęciach. Pudełka takie - pod zamówienie mogą być również np. albumami na zdjęcia, pudełeczkami na płyty CD (choćby te pamiątkowe) oraz na wszystko czego sobie zażyczycie. Wystarczy napisać do pani Izy i przedstawić swój pomysł, a ona na pewno go wykona.

Introligator to osoba, która tworzy książki, w tym sensie, że nadaje im właściwą postać. Książki sprzedawane w księgarniach, mogą być klejone lub zszywane. Ta druga metoda łączenia ze sobą kart, jest znacznie skuteczniejsza. Zszywane książki ładniej wyglądają i nie rozpadają się w wyniku długoletniego użytkowania. Pracownicy introligatorni nie zajmują się jedynie oklejaniem, przycinaniem i składaniem nowych książek. Niektóre introligatornie przywracają do życia bardzo piękne i stare wydawnictwa książkowe.<źródło>

Dość "ładnie" i w prosty sposób jest to opisane TUTAJ.

Moje pudełko było wykonane przez panią Izabelę z tej strony : INTROLIGATOR GLIWICE (link ten przeniesie Was od razu do zdjęć jej prac).



 *~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*


Cena jest uzależniona od rozmiaru, ilości zamówionych sztuk oraz wypełnienia. Przy jednej sztuce jest to średnio 50-100 zł. Etui może być wykonane na wymiar książki lub z dodatkowym marginesem wokół. 

Czas oczekiwania na wykonanie zamówienia wynosi ok. tygodnia - wpływają na niego zapewne jego szczegóły oraz to jak bardzo jest ono skomplikowane. 


Etui może być spersonalizowane ( nadruk, tłoczenie, złocenie). Okleiny, które mogą być użyte do oklejenia to papier, okleina introligatorska, płótno introligatorskie, prawdziwy len.

Na podanej stronie każde zamówienie poprzedzone jest przedpłatą.


*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

Jak wyglądało moje zamówienie?

Zamówiłam czerwono-czarne pudełko o podanych przeze mnie wymiarach z dodatkowym marginesem oraz wykładane aksamitem. Chciałam również "napis"; tłoczenie słów MILIONY KSIĄŻEK. O marginesach oraz napisie pani chyba zapomniała z powodu kilku problemów - nic się nie stało, nie zależało mi na tym straszliwie. Etui zostało porządnie wykonane z dbałością o każdy robiony szczegół. Na zdjęciu nie ma książki na którą to etui zamawiałam, ponieważ chwilowo nie chciałabym zdradzać jej tytułu, ani autora.
Praca była czysta, przyszła z torebką z logo i nazwą strony.
Jak najbardziej polecam zakupy u pani Izy.

Można śmiało powiedzieć, że jest to "HIT" w książkowym świecie - etui są porządne wykonane, dodatkowo są sztywne, więc zamawiając je na wartościowe dla nas książki (lub inne rzeczy) będziemy pewni, że nie ulegną one zniszczeniu. Dodatkowo przy zabytkowych dla nas egzemplarzach możemy poprosić o ich renowację, dzięki czemu odnowimy je, lub naprawimy jeśli są zniszczone. Oczywiście bez introligatorstwa w drukarniach (szycie, klejenie, itd. książek) książkowy świat by można napisać, że nie istniał, jednak dziś skupiamy się na tej drugiej domenie introligatorów - na wykonywaniu przez nich pokazanych "pudełek".
Są one również fajnym sposobem na przekazanie jakiegoś prezentu - nie koniecznie książki. Zastanawiam się czy nie zamówić takiego pudełka na prezent na roczek chrześnicy - dosyć, że praktyczne opakowanie to jeszcze pamiątka na całe życie.

Wszystkich, którzy szukają czegoś podobnego zapraszam TUTAJ. Zachęcam Was również do polubienia tej strony, być może w przyszłości i ty skorzystasz z jej usług.

Zachęcam do wypowiedzenia się jak Wam podoba się to zamówienie :) 

MAŁA SESJA ZDJĘCIOWA (UWAGA! Zdjęcia będę poprawione na bardziej profesjonalne i wyraźne jak zakupię porządny aparat ;) ) 







 I oczywiście mój mały zazdrośnik, myślał, że prezent jest dla niego ;)






11 komentarzy:

  1. To etui ładnie wygląda, choć ja bym nie zamówiła, bo mało kiedy zabieram książkę w podróż. :) a wydaje mi się, że po to etui zostało stworzone - aby spakować książkę do torby, i żeby się nie walała luzem po torbie.
    https://cienwiatru.wordpress.com - mój blog

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardziej je zamówiłam z myślą o wartościowej dla mnie książce :) Do torebki jest według mnie ciut za duże :D Ale zerknij na mój poprzedni post - tam przedstawiałam etui jakie robię na książki, takie "do torebki" ;)

      Usuń
  2. Przeczytałam post i wydaje mi się ciekawy, bo masz dobry temat. Można byłoby go jeszcze pociągnąć, gdyby pani Iza poopowiadała trochę o tym, od kiedy się tym zajmuje, co ją do tego skłoniło - ale spokojnie, nic nie narzucam. Szkoda, że zapomniała o napisie, gdyż byłoby to świetne upamiętnienie dla Ciebie i Twojego bloga, rodzaj "wiecznej pamiątki" i tego blogowego okresu w Twoim życiu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie o taką pamiątkę mi chodziło, ale już mówi się trudno :) Pisałam 3 razy (dla swojego upewnienia) co pani Iza chce żeby zamieściło się w poście (oczywiście cena, termin wykonania itd. koniecznie), ale dostałam tylko te informację co wytypowałam :D Nie pomyślałam, żeby zadać konkretne pytania, ale dziękuje ci za ten komentarz - na przyszłość będę mądrzejsza :)

      Usuń
  3. Fajne to etui, eleganckie bardzo :) Szkoda tylko tego napisu ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. wygląda ciekawie, jednak dla mnie taki gadżet jest zupełnie niepotrzebny - nie zdarzyło mi się jeszcze zniszczyć książki w torbie :D pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękna oprawa, podoba mi się bardzo ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Oprawa cudowna😍. Jesteś świetną blogerką. Dobrze poprowadziłaś temat, który na dodatek jest niszowy i interesujący dla każdego mola książkowego. Myślę, że taka oprawa będzie świetnym prezentem dla mojej siostry.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ładnie wykonane pudełko, ale dla mnie byłoby kompletnie nieprzydatne, bo nie zdarza mi się niszczyć książek ani też nie zabieram ich w podróże(wtedy przydają się właśnie e-booki ;)). Niemniej, myślę, że byłoby ono dobrym pomysłem np. na zabezpieczenie prezentu dla pary młodej.

    OdpowiedzUsuń
  8. Jako opakowanie na prezent takie pudełko świetne, u mnie by się nie zdało, nie niszcze książek. A w podróż biorę max. dwie książki i starannie je pakuje by sie nie pogniotly.

    Pozdrawiam!
    linekwksiazkach.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń